19 december 2013

2013 - et tilbageblik

Jeg tror at mange af os volley-nørder er udstyret med et "perfektionist-gen", og det gør ind imellem at vi istedet for at se det gode, kigger efter hvor forbedringerne kan foretages. Jeg er i hvert fald sådan en....

Men så vil jeg sige at jeg er volley-tilfreds med 2013, og det har været et år som på mange måder vil fremstå i et særligt lys. Startende med at pokal og DM-titel i Marienlyst, dog med undertegnede i en mindre rolle. Dernæst den fantastiske EM-oplevelse som på mange måder fik os alle til at hæve hovedet overfor de mange volley-haters / skeptikere. Og nu et stor set eksemplarisk efterår med Marienlyst med lutter sejre og kvalifikation til både pokal- og Nordisk finalespil.

EM vil altid være der hvor vi redefinerede os som volley-nation, for det var der at troen gik fra ikke kun at være stærk hos de få, til at vi nu kan se at mange tror på gentagelsen. Der er ikke længere så langt til toppen, og allerede til sommer har vi en realistisk mulighed for at kvalificere os. Bare tænk på hvor mange der ikke ville reagere på hvis nogen skrev "realistisk" om kvalifikation til EM før 2013.
Det er også derfor ekstra ærgerligt at prioriteringen omkring landsholdet nødvendigvis ændres. Fred Sturm stopper for at gøre plads til en deltids-landstræner. Jeg forstår til dels godt beslutningen ifht økonomi, men ærgrer mig over at der ikke kan spares andre steder. Jeg har ingen indsigt i det, men ville gerne se flere kroner gå direkte til udvikling af resultater, fremfor den generelle spredning af sporten. Men sådan er vilkårene jo, når vi ikke har en rig onkel eller store sponsorer der vil betale. Alle er lige nu stærke i troen, og derfor er det også et træls tidspunkt at skulle erstatte Fred, da der måske også kan komme spillere der vil overveje situationen nøje med en ny træner. Det gør det så også endnu mere væsentligt at tage spillere med på råd ifht at finde den rette kandidat, og her tvivler jeg på at den rette samlingsfigur findes i Danmark. Det er vel alle træneres drøm at være omkring landsholdet, men jeg synes bedre om ideen om et team af danske trænere/scouts til at hjælpe og så en dygtig erfaren/ evt tidl international topspiller som headcoach.

I Marienlyst har vi sluttet 2013 af med noget af en kamp imod Holte. Vi gik til kampen med stort fokus, idet at vi mentalt nok ville være mærket ovenpå de vigtige sejre over Middelfart i pokalen. Derudover var 2 af de vigtigste brikker (landsholdsspillerne Rune Huss og Peter Jensen) udenfor med skader. Peter har været mindst lige så vigtig for os som han var for landsholdet under EM, Rune er klart en af ligaens bedste centerspillere. Så det at undvære de to og i øvrigt derudover heller ikke have Lars Ivar Henriksen med som diagonal pga knæskade, det gav en del bekymringer inden kampen. Holte havde jo vist få dage før at de med fuldt mandskab virkelig kan spille med i top 4.
Vi vandt og referat er på www.b-marienlyst.dk så det vil jeg ikke komme så meget ind på. Blot vil jeg konstatere at vi har vundet alle kampe i dette efterår. Vi startede ud med at vinde, men uden at få det hele til at klikke. Mod topholdene i Danmark vandt vi forholdsvist klart samtidig med at vi periodisk viste vores absolutte topniveau. Nu har vi så kæmpet os over den sidste svære udfordring med en sejr på fight, vedholdenhed og selvtillid
Jeg synes at vi har vist både højere topniveau, bredde og stabilitet ifht vore konkurrenter. Jeg hæfter mig ved at vi har vist klart højere niveau i angrebsspillet, serverne og forsvarsspillet, Vi er ligeværdige med de bedste i blokadespillet og er måske lige en tand mere stabile i modtagningsspillet. Der er masser af områder vi har defineret som indsatsområder, så vi er langt fra færdige med at udvikle os som hold. Men den enkelte spiller vil også opleve et løft, som følge af en mere naturlig ting - selvtillid. Sigurd Varming spiller sin første sæson som starter på diagonalen, og han er over en kamp den som har størst forskel mellem top og bund. Han vil stabilisere sig helt naturligt med tiden, og hans topniveau er i en liga langt over det almindelige danske niveau. De andre EM-spillere er også kun igang med at finde sig selv på holdet, og så har vi i Daniel Thomsen en brik mere i løbet af 2014.
Så jeg glæder mig til 2014, og tror på endnu flere opture.

På den negative side så ærgrer jeg mig over at feks et Fortuna Julestævne kun kunne skrabe 25 hold sammen. Det er ikke mange år siden at der altid var tæt på 60 hold. Det er en ærgerlig udvikling, og står i den grad i kontrast med den fortælling der ellers er i luften omkring den blomstrende ungdom. Som barn husker jeg disse stævner med begejstring og som ung var det helt fantastisk. Derfor er jeg meget skidt tilpas over at disse stævner erstattes af deltagelse i seniorturneringer. Jeg tror heller ikke på at det i længden giver højere niveau, men tror til gengæld på mere frafald. For en 2. div kamp i en tom hal imod nogle du aldrig har set før, er altså ikke det samme som den stemning i fyldte haller til ungdomsstævner med venner og konkurrenter.

Jeg håber at vi vores turneringsstruktur kan ændre sig til færre hold i hver række, mere jævnbyrdighed i toppen og kortere rejsetid i bredden. Med tiden måske nogle ungdomskraftcentre i de byer hvor de enkelte har sværere ved at stille hold, og måske endda en landsdækkende DM turnering for U-hold spillet i slutningen af sæsonen med deltagelse i de sidste stævner.
Men igen - det er der mange andre der ved langt mere om end jeg ;-)

En god jul og et godt nytår til jer derude. Nyd pausen med familie og venner - det vil jeg gøre.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

hvad er din politik mht. nedrykning?

Anonym sagde ...

Jeg er tilhænger af at man gør noget for toppen af både 1. div og volleyliga.
De øverste 4 hold i hver række bliver ikke presset nok over sæsonen, og det skal man løse. En mulighed kunne være at have en mellem-liga, således at de øverste 6 udgør volleyligaen, de 6 næste (dvs bund 2 fra liga + top 2 fra 1. div øst og vest) udgør den næste liga og herefter kommer de øvrige divisioner.
Det vil også betyde at man i et slutspil sender 5-6 i ligaen ned og konkurrere med top 2 om liga-pladserne i et oprykningsslutspil med top 4 i mellem-ligaen.
Her spiller man puljer af 3 hold (5 fra liga + 2 og 4) om hver 1 plads i ligaen.
De nederste to i mellemligaen spiller mod vinder fra hver deres div om pladsen i næste års mellemliga.

Det er mit bedste bud på fortsat at have en smule udskiftning, men også have noget til dem som ikke kan nå det i første forsøg.

Mikkel