25 oktober 2013

Udlændingebegrænsning vejen frem for volleyligaen?

På det seneste FU møde har DVBF besluttet at lade TVD gå videre med forslag om udlændingebegrænsning i Volleyligaen. I den anledning er det vel værd at se på hvilke konsekvenser det vil kunne få for den bedste række herhjemme. I mit seneste indlæg beskrev jeg behovet for at få træningsmængden op, og mit skriv her er også en videreførsel af dette. For jeg tror simpelthen ikke at vi kan fastholde en volleyliga med 8 hold i hvert køn uden at det har konsekvenser at skulle erstatte x antal udlændinge.

Jeg regner med at begrænsningen er en naturlig konsekvens af at man ønsker at få flere danske talenter i de bedste rækker, og dermed øge talentmassen til landshold. Alt dette er fornuftigt, såfremt at der også er nok spillere til at erstatte det tab som den enkelte klub må tage. Problemet opstår hvis der flyttes danske spillere med mindre træning ind i stedet for de udenlandske, for at klubberne kan opnå en trup med et højt nok niveau.

I volleyligaen er der i år 16 hold for både damer og herrer og følgende er udlændinge (efter min simple og muligvis forkerte beregning):

Herrer


BM


GV


HOL


HVK


MVK


RAN


HIK


BED


Total


Udlændinge


5


2


5


2


4


2


1


0


21


PT i Start


3


2


4


2


4


2


1


0


18












Damer


BVK


FOV


FRB


GV


HOL


LV




AAR


Total


Udlændinge


4


2


1


0


3


6


0


2


18


PT i Start


4


1


1


0


2


5


0


0


13



Som man kan se så er der kun få klubber som vil få et decideret problem med at erstatte ifht feks 3 udlændinge på banen ad gangen.
Men spørgsmålet er selvfølgelig hvilken mening det vil have at hente dyre udlændinge ind, hvis de ikke skal spille. Dertil kommer så dem som reelt blot er her for at studere, men som ikke er på kontrakt. Det er nok især de norske, færøske, svenske og islandske spillere.

Men et andet problem som det også rejser er selvfølgeligt niveauet i rækken, og den forventede konsekvens af dette. Vi har landsholdsspillere i herrernes række som måske vil søge til udenlandske ligaer med tvivlsom kvalitet. Det vil så betyde endnu dårligere niveau og hvilken mulighed giver det os så for at øge eksponering og økonomi til rækken?

Og hvem er det så vi skal have ind i rækken?

Man skal tænke på at 3 udlændinge nok vil blive det valgte i klubber med udlændinge, såfremt der kun må bruges 3. I år ville det betyde at 5 spillere skal erstattes hos herrerne og 4 hos damerne. Ikke meget, men hvor er de spillere henne. Og vil der komme flere frafald som følge af at feks landsholdsspillere søger udenlands ved en devaluering af ligaens niveau (især herrer)?

DU19 holdet har efter hvad jeg kan se alle spillere i ligatrupper, hvilket gør at det må være spillere som pt er ældre end 19 år på damesiden og ikke er i ligaen. Er disse spillere reelt til rådighed for ligaen, når det gælder daglige boldtræninger og styrketræning?
HU19 har flere spillere som mulige ligaspillere. Begge køn er også præget af at være fra hovedstadsområdet i øvrigt præcis som man ser det til ungdoms-DM. Øst er bedst, og vest har det sværere.
På fyn kan jeg feks ikke se en eneste spiller som pt lever op til de minimumskrav vi har for træning og har vist interesse for det. Alle er allerede i ligatrupperne.

Jeg kan sagtens se at der er fornuft i selve idealet bagved forslaget, men jeg tror på nuværende tidspunkt kun på at det vil have følgende konsekvenser udfra ovenstående:

Positivt
* Mere lige række for herrerne
* Mere fokus på at tilbyde kontrakter til danske spillere - fastholdelse på den anden side af studier
* Flere potentielle landsholdsspillere vil være startere

Negativt
* DM for damer afgøres af dem der har danske landsholdsspillere, og de er iforvejen koncentreret
* Lavere topniveau for ligaerne generelt
* Flere ambitiøse danske herrespillere søger væk fra DK
* Svært at opretholde højt træningsniveau flere steder
* Mulighed for mindre udvikling for den potentielle landsholdsspiller (hvis en spiller vælger at spille liga men kun træner begrænset)

Samlet set så er det nok ikke et forslag som i første omgang vil give ramaskrig i mange klubber, men omvendt så er jeg ikke enig i at det er det rigtige. Vi har en volleyliga som trænger til at flere klubber investerer mere i at få højnet niveauet. Det er stadig muligt at være ligahold med få træninger ugentligt, og på et lille budget. Jeg ville hellere arbejde for at få hævet barrieren på det kommercielle og derved få penge til at få flere klubber emd økonomi til at hæve det sportslige niveau på kort sigt. Herefter kan man så gå ind i en begrænsning og evt en U-liga for alle liga-holdene. Vi kender det fra fodboldens verden, og vil måske også give de klubber som har svært ved at rekruttere unge ind i klubberne fra de mange ungdomsmiljøer.

Men det er så blot min holdning og der er måske andre som kunne komme med et indspark i dette?

3 kommentarer:

Frederik Holm sagde ...

Hej Mikkel,

Jeg er enig, men hvordan hæver vi niveauet på det kommercielle? Alle ved det betyder sponsorer, men jeg tror få ved hvad det egentlig indebærer. For mange tror det blot betyder "I ligger penge, vi bruger dem".

mvh

Unknown sagde ...

Hej Mikkel
Hermed en hilsen fra en der lærte dig dine første fingerslag i Ubberud IF...
Jeg faldt helt tilældigt over dit indlæg, og altså over at man tilsyneladende nu arbejder med en "udlændingebegrænsning" i volleyball.
Tja, det er svært at se realismen i det. Nu bor jeg i "Danmarks internationale by" hvor vi er samlet cirka 80 nationaliteter og volleyklubben afspejler i høj grad dette. Ja, ledelsen er endda dansk-tysk-pakistansk-polsk-kurdisk-tyrkisk.... Hvem af vores beboere må ikke have lov at spille, og spille godt?
Anden ting: Hvad er overhovedet begrundelsen? Det eneste, jeg har hørt lidt ad omveje er at der skulle være nogle talenter, der ikke får chancen. Det kan ikke passe. Der må være masser af steder at spille, ellers er det da dette man må gøre noget ved, i stedet for at pusle med indvandrer-diskrimination mm.
Med venlig hilsen
Erling Böttcher
Ishøj Volley

Anonym sagde ...

På min facebook-side er der kommet flere gode kommentarer. Her et lille udpluk af holdningerne.
Personligt er jeg meget enig med Peter Kjellerup, og det kunne være en god ide at blot indføre en minimal begrænsning. Dog vil dette feks for Ishøj betyde at man skal finde 1-2 danske spillere. Det tror jeg nu også kan lade sig gøre:

William Menzel:
Det kommer vel an på målet. Det er skidt for ligaen, men godt for landsholdet.

Lyngby - Michael Jensen:
For mig er målet at få nok spillere der træner fuld tid så jeg kan stille hold uden at mine 17årige piger alle er bærende spillere. Når vi en dag når dertil så synes jeg fortsat der skal være udlændinge blot færre og endnu bedre end dem vi har nu.

Randers Novo - Peter Kjellerup:
Det er svært at være rigtigt uenig med nogle af jer. Personlig er jeg dog nok tilhænger at et krav om 2 danske spillere på banen. Jeg mener det vil være med til at sikre nogle af de positive sider Mikkel nævner i sin blog ligesom mange af de negative sider ved udlændingebegrænsninger vil væk eller i hvert fald stærkt reduceret.

Brøndby - Jens Bang:
Vi skal have en liga, hvor alle træner og styrketræner 100%. En Liga vi kan være bekendt at vise i TV. Med at sætte en begrænsning vil vi få spillere i ligaen som kun træner 50 %. Det kan ikke være den rigtige vej
Lad os nu have fokus på det som er vigtigt. Man udvikler de store talenter ved at have et godt træningsmiljø. Det handler ikke om at spille dårlige kampe. Det er så simpelt.
Vi har desværre ikke nok danske spillere der har kvaliteten og viljen til at fylde vores liga ud.
Vi skal ikke have en liga med små piger der ikke har volleyball talent eller ældre spillere der ikke gider træne så meget.
Jeg er træner i Brøndby og her har vi meget svært ved at finde danske piger der gider være med på et ligahold der træner så meget som vi gør i klubben.
Jeg ser ikke, heller ikke, med min bedste vilje, de mange danske piger, som vi holder ude ved at tage spillere ind fra udlandet.
DVBF har nu et talenthold i førstedivision. Lad os nu se om det kan give ligaklubberne flere piger at vælge imellem. Lige nu vil det være et stort selvmål at lave begrænsninger.
Klubberne ønsker også bedre danske spillere, men det når vi ikke ved at lave en begrænsning for ikke danske spillere.
Lad os hellere lave en turnering med knap så mange hold. Der er ikke 8 elitehold i Danmark. 6 hold, hos dammerne, vil samle de bedste spillere i færre klubber og det vil være rigtigt godt for de bedste og for vores landshold.

Mvh
mikkel