22 oktober 2013

Fedt at være tilbage

Som overskriften siger det, så nyder jeg at være tilbage i trænerstolen igen. Jeg er motiveret og klar til at tage kampen op både i træning og kamp. Det sjove er vel at nogle slet ikke har opdaget at jeg har været væk, andre at jeg overhovedet har været der før. Men sådan er vores sport jo på godt og ondt, og selvom andre gør sig kloge på os (red Marienlyst) og vores metoder, så er jeg bare glad for at være tilbage. Jeg tror også at vi faktisk bliver endnu bedre i år til mange flere ting.

Jeg glæder mig også til at være med til at fastholde lidt af EM-stemningen rundt omkring i klubberne, og i BM så satser vi også på at få kickstartet lidt flere hold. Der er allerede kommet et par breddehold til, ligesom at vores u-hold har flere deltagere. Nu kan vi så også se at tidligere BM-ungdomsspillere har fundet deres vej til eliten for damer, hvor Fortuna har optaget 2 mens DHV har taget 1 enkelt til sig. Dejligt og forhåbentligt også noget der kommer mere af i fremtiden.

Jeg glæder mig til at vi i løbet af 2013-14 for sat målsætninger på hvordan volleyligaen skal videre, for at vi kan begynde at se en liga fra top til bund der er strømlinet uden at det går ud over de forskelle der altid vil være. Strømlinet er i min bog måske også en erkendelse af at sætte overliggeren op omkring mht arrangement, hvor EM virkelig viste os alle at det kan lade sig gøre at lave stemning når der spilles volley i Danmark.

Jeg glæder mig til mødet med de mange nye spillere som er kommet ind i ligaen. Flere klubber har oplevet et generationsskifte ovenpå EM, og vi er ingen undtagelse. Men det er kun godt at der bliver plads til yngre, som feks Sigurd Varming hos os der erstatter Chris Kozlarek eller en Rasmus Breuning hos MVK der også erstatter en udenlandsk profil. Det viser hvad den tidligere U20 trup indeholdt af kvalitet, og det er godt at se at mange af disse er profiler i deres liga-klubber i år.

Først et lille host på baggrund af en artikel på volleynet omkring trænerteams i herrernes eliteklubber. Dejligt at der skrives om det i øvrigt, men måske mangler der lige en præcisering ifht nedenstående:

"Hos Marienlyst er træneransvaret blevet fordelt mellem fire personer. Mikkel Hauge, Kaj Jeppesen, Bardur Bendix Mikkelsen og Jacob Nielsen. Hvis ikke de fire kendte hinanden så godt, som tilfældet er, ville jeg betragte det som ren galimatias at have fire trænere på et tophold"

Nu har jeg i 10 år trænet elite-hold og jeg synes selv at jeg er blevet klogere undervejs - især på hvad jeg kan og ikke kan. De fleste ting kommer til os i samarbejde med spillere eller andre "konsulenter", og derfor er spillerne som oftest involveret i denne optimering. Det er også noget vi fordrer i og med at vi involverer dem i målsætningsarbejde, værdi-skabelse og værdi-sætning.
Et eksempel er vores sundhedsteam, hvor spillerne både til træning og i fritiden kan komme i hurtig behandling. Et eksempel i denne sæson er udvidelsen med datavideo, hvor vi nu kan inddrage billeder i den statistiske analyse. Et andet eksempel er vores sports-psykologiske træner som fra start er med til at styre teamet mod fastlæggelse af værdier og hvordan vi skal arbejde mod disse. Det er rart at have en coach på os alle, for det giver os træneren en at spare med undervejs.

I artiklen antydes det at kunne være et problem, men hvorfor er det et problem at have en scoutman der laver analyserne som andre "alene-trænere" skal lave. Hvorfor er det et problem at have en assistent til video til træninger samt en til at spille bolde ind? Giver det mere ide at selv gøre det?

Jeg har uddelegeret opgaver til andre, for at kunne koncentrere mig 100 % om rollen som headcoach og leder for teamet. Jeg er blot mega priviligeret at have et team med alle disse kompetencer, og det tror jeg også man vil kunne se undervejs i sæsonen.

Det næste punkt jeg lige vil tage fat i, er måske det som der pt grubles mest over i klubberne. Hvordan løfter vi volleyligaen, hvordan udnytter vi EM. Det er jo ikke blot et spørgsmål om at få et anlæg der spiller høj musik, låner et kostume hos den lokale fodboldklub og har en dygtig speaker til at føre an. Selvom det vil hjælpe, så er det lange seje træk at vi også udnytter at der i mange små spillere spirer en lille drøm nu.

Min egen dreng spiller nu ikke længere volleykampe mellem Marienlyst og Gentofte, hvor Flemming Olufsen er helten og ham Aske er den dygtige server fra Gentofte. Nej, han spiller kampe hvor han er Danmark og heltene er "Stigmas" aka Mads Ditlevsen (hvordan det så lige blev sådan) samt Peter Jensen. Nu er han i øvrigt også en af de bedste servere ham Peter Jensen ;-)
Han og mange andre små drenge og piger har set spillere i landsholdstrøjere som har arbejdet en vis legemsdel ud af bukserne for at nå derhen.
Vi skal have flere til at forsøge sig i at nå sit "Top dream purpose". Det udtryk stammer fra vores arbejde i Marienlyst med "vindermentalitet", og hvor forskellige målsætninger rettes imod et bestemt formål på forskellige niveauer. I øvrigt var enkelte spilleres top dream at nå landshold, feks en spiller som Peter Schøler der på dette tidspunkt i 2008 var nyankommen ungdomsspiller og 4. kant i klubben. Han nåede drømmen, men fik ikke EM med inden han valgte at indstille karrieren til fordel for medicin-studiet.

Jeg er træner og tror på at vi har en del spillere som godt kunne tænke sig at prøve det som spillerne prøvede. De vil gerne være "ham/hende" der kommer frem og pludselig skinner foran alle. De har set at der faktisk ikke er helt så langt og at det faktisk ikke er umuligt. Det er her vi skal slå til. For bagved feks Peter Jensens pludselige "fame" er en enorm dedikeret indsats fra en spiller som mange havde givet op omkring. For lidt over 1 år siden blev Peter sendt tilbage fra en landsholdssamling uden den helt store feedback, blot lidt om at man skal kunne træne dagligt og han manglede en del. Der blev lagt planer, og Peter gik forrest i at nå længere. Hans fysik er nu bedre end langt de fleste andre på landsholdet, og han kom i sidste øjeblik gennem nåleøjet - og blev så endda stamspiller. Han træner mere end almindeligt meget. Han har lagt på med muskler som ikke mange andre osv. Min pointe er at der skal være nogen ansvarlige i klubberne som også insiterer på at der er den "rigtige vej" til succes og så kan succes være landshold, EM, udland osv. Og så er der den vej som måske gør dig til en vigtig spiller for vores hold i eliten, men du når ikke større mål end blot at være i volleyligaen.
Netop dette synes jeg er et problem for udviklingen. Vi vil så gerne fortælle historien om at volleyball er en overset sport, men samtidig så kan man vel ikke forestille sig flere hold i håndboldligaen eksistere på hygge-elite med for få træninger og for lille ambition. Så skal vi for alvor videre med denne volleyliga, så skal der fokuseres på dem med drømme om at blive til noget og arbejde hårdt for at nå det. Så kommer resultaterne på den lange bane.

Vi har i år valgt at offentliggøre vores træningsplan, som egentlig aldrig har været aktuel at offentliggøre. Men vi vil gerne gøre op med myten om at volleyball er en amatørsport som alle blot kan tilmelde sig.
Der trænes dagligt minimum 2 gange ugen igennem, og det er en træningsmængde som i vore øjne skal til, hvis vi skal lave flere "Peter Jensen" o.l. Vi træner i mine øjne kvalitativt godt nok med bold ifht andre lande, og med morgentræninger så kommer vi også mængdemæssigt på niveau. På det fysiske område er der stor forskel på kvalitet kan jeg høre på spillere, og også på hvilket fokus den fysiske træning får. Volleyball er en sport med mange eksplosive aktioner, og derfor også et behov for at optimere feks springhøjde, men også springe lige højt over en hel kamp.
Med en træningsplan som denne, så er det også indlysende for mig at det kan være svært at fastholde spillere over tid, hvis de skal løfte den daglige økonomi alene. Fritidsjob er nærmest umuligt, medmindre vi laver aftaler om færre træninger. Tiden til restitution og familie/venner er i forvejen minimal, og derfor laver vi også aftaler med alle spillere i truppen.

Det var et lille indblik fra min stol, men flere betragtninger vil komme med tiden.

5 kommentarer:

Frederik Holm sagde ...

Hej Mikkel,
Mange gode betragtninger, og jeg synes da også selv du berører en ekstrem vigtig faktor til slut i dit indlæg. For hvordan skal elite-spilleren få tid, plads og overskud til over flere sæsoner at have samme træningsmængde som den i praktiserer i Marienlyst, som jo er nødvendig for at tage de her kvante-spring? Det er der ikke noget indlysende svar på, for alt handler om ressourcer. Hvis muligheden pt. var der for at flere klubber kunne tilbyde deres spillere dæknings for alle omkostninger forbundet med volley, samt lidt penge til dagen og vejen, ville det være markant nemmere som person at retfærdiggøre den øgede mængde tid man bruger på volley. Men i dét man har ansvar for sit liv både før og efter træning og efter den dag man spiller volley, så er det en ekstrem udfordring for dansk volley at øge kvaliteten uden de fornødne ressourcer forbundet med det.

Jeg ser det lidt som en hårdknude dansk volley er i, og jeg tror der må tænkes kreativt i klubberne for at fremskaffe disse ressourcer. Bedre og mere aktivt sponsor-arbejde, bedre produkt på kampdage, større medieeksponering gennem aktiv opsøgning af journalister og medier osv..
Heldigvis er man rundt omkring i klubberne begyndt at udnytte muligheden for at søge om kommunale tilskud og legater i forhold til konkrete projekter. Men dette, samt de andre nævnte aktiviteter, er både besværlige og tidskrævende, og så er vi tilbage ved ressourcerne.

Jeg ved ikke hvor ressourcerne skal komme fra, for så sad jeg ikke her i Rotterdam på udveksling, så var jeg i Holte-hallerne og træne.
Et simpelt forbedringsforslag der muligvis kan gøre store forskelle er at klubberne i højere grad udnytter medlemmernes arbejds- eller studerelaterede kompetencer. Således hvis en journalist eller eventkoordinator render rundt på en af klubbens hold, så forhør sig hos vedkommende om ikke der ville være lyst og plads til at give lidt indspark til presse-arbejdet eller kampdagene. Således kan man få uddelegeret nogle arbejdsområder som enten forsømmes eller helt negligeres fordi det kun er enkelt eller to ildsjæle der i bund og grund løfter langt de fleste driftslige opgaver i klubben og dermed ikke har tid eller overskud til mere.

Puha, det blev alt for langt det indlæg, tilbage til studierne..

Vi ses formentlig i hallerne efter jul.

Mvh
Frederik Holm

Anonym sagde ...

Hej Frederik

Godt at høre at du ikke er helt tabt for volleyball.

For nogle handler det om at finde ekstra og for andre om at prioritere midlerne (nogle bruger penge på spillere / andre på trænere). Vi har i BM en rimelig ligestilling, for de danske spillere og trænere er meget ens i aflønning.

Da jeg var aktiv snakkede man meget om "spillernes marked", fordi at vi kunne vælge og vrage da alle klubber tilbød de samme forhold. Det betød at "aftale-spillere" blev opfundet, for det var jo rart at kunne spille på et godt hold, men kun skulle komme 3 gange ugentligt.

Jeg håber at klubberne vil konkurrere mere på at tilbyde de små kontrakter på den øgede indsats og ikke blot for at få de bedste spillere. På damesiden går pengene jo stort set 100 % til udlændinge, mens danskerne er frivillige de fleste steder.

Jeg tror på at en kontrakt med forpligtelser begge veje kan øge fokus på at gøre ting lidt bedre og med et større commitment.

Held og lykke i Rotterdam

Mvh
Mikkel

Unknown sagde ...

Hej Mikkel,

Fedt med lidt indblik i Marienlyst verden lige PT. Jeg må indrømme at jeg some "alene træner" bliver sku misundelig på jeres flotte team med fire trænere.

Gad godt tage turen over broen for at se jer til NCC men for travlt med at prøve kræfter af med Holte, Lindesberg og Fredriksberg i Holtehallan. Træls vi ikke kom i Odense puljen. God sæson og bliv ved med at skrive!

Mvh,
Matthias Haraldsson

Anonym sagde ...

Hej Mikkel

Det er fedt at I kan køre med så højt ambitionsniveau på træningsfronten.

Jeg har ingen problemer med at blive rettet, men synes at jeg vil pointere at sætningen efter den du citerer er

Men nu har de fungeret sammen i en del år og selvom det er første gang de alle fire er på sammen, er de fleste af dem så strukturerede at ansvarsfordelingen ganske givet er på plads.

Fire trænere kan meget nemt være et problem, hvis ikke der er en fast rollefordeling. Som vi begge skriver (hvor du kan gøre det med noget mere pondus) er ansvaret netop fordelt i BM ;)

Held og lykke med turneringen, jeg håber at Sigurd laver 'en Peter Jensen' i denne sæson.

Mvh Kristoffer

Anonym sagde ...

Hej Kristoffer

Tak for dit svar, men jeg tror ikke du fanger min pointe. Måske er det bare mig som læser det sådan. Men tillad mig at uddybe:

Alle klubberne ser ud til at have trænere og assistenter. Jeg er bare så heldig at have 3.
Vi har også 3 fysioterapeuter, og det er vel heller ikke et problem ifht til dem der kun har 1 :-)

I øvrigt så har vi haft dette team i 3 år og hvor jeg sidste år tog et år i skyggen, så var vi alle 4 samlet i sæsonen før.

Jeg tror og håber også på Sigurd laver en Pets...

Fortsæt det gode arbejde med volleynet, men måtte lige korrigere det som jeg fandt forkert ;-)
Mikkel