28 januar 2013

NCC & pokalen

Først vil jeg starte med at juble over at pokaltitlen blev generobret, og herefter løfte hatten for Nyborgs gevinst i NCC. Fortjent at Nyborg tager den titel som manglede i samlingen, og deres jubel understreger nok også respekten for titlen i de andre lande. Det er en eftertragtet pokal, som måske herhjemme ikke får hvad den fortjener. Men måske er det fordi at den er svær at vinde, og så kender vi jo danskere.....

Pokal-triumf i Odense
Spillerne synes altid at det er underligt når jeg egentlig håber på den sværeste modstander i pokalen. Men jeg synes at det på mange måder er dels lettere at spille mod hold som man kan forventes at tabe til, og samtidig så er det måske også i et historisk perspektiv ifht at sælge sporten.
Spentrup vandt fortjent over Middelfart, og beviste at sporten faktisk bevæger sig med nye aktører. De havde enorm ære af den finale, og retfærdigvis må man også sige at de meget vel kunne have taget et sæt mere. De havde chancerne og hvad var sket ved sætsejr til dem i 3. sæt?
Vi må erkende at det også var sværere at spille mod Spentrup. Der var mere lettelse på spil, for alle forventede sejr og alt andet var en skuffelse.
Vi spillede til tider godt, og start-sættet viste vel styrken på holdet. Alt fungerede, og Spentrup blev bombet ud med server, blokader og 100 % fokuseret angrebsspil. Ligeså meget som Spentrup blev lukket ude i 1. sæt, ligeså meget blev det gjort svært for os i resten af kampen. Spentrup kom op på det niveau der skaffede dem pokal-finale deltagelsen, og vi viste de mangler som har været i hele sæsonen. Vi blev usikre i modtagningerne, det satte sig i angrebet og pludselig ville intet rigtigt fungere.
Men i sidste ende så var der mere bund i vores mandskab, og der kunne laves point fra alle positioner. Når man samtidig har sidste sæsons blokade-topscorer, diagonal point-sluger samt 2 af de største angrebstalenter fra U20 landsholdet på bænken, så var der trods alt også muligheder for at optimere.
Denne sidste stikpille var rettet til DVBF's ekspertkommentator/repræsentant ;-)

Falkenberg med volleyfans
Vi havde taget trænerkoner og børn med os til Sverige, ligesom at der var forældre og talentholdsspillere med. Så vi har en kæmpe flok med flotte t-shirts og klaphænder der støttede op om holdet.
Første kamp mod Nyborg var præcis så tæt som de seneste 4 opgør, og desværre fik jeg ret i at den ville gå i 5 sæt. Og at det ville være +2 point i margin.....
Men denne gang gik sejren til Nyborg, og det med samme mandskab som sidste år. De har forbedret sig i bundniveauet, og det tilskriver jeg deres EC deltagelse samt generelle modning som hold. Selvom det er hårdt at tabe (læs på www.b-marienlyst.dk) mere om kampene, så under jeg altså også dette hold succes. De har en fantastisk tilgang til spillet, og arbejder derudover stenhårdt. Efter at have vundet over dem i 2008-09 med 3-0, hvor de spillede langsomt og øst-europæiske og vi kom med vores hurtige kantspil samt pipe-angreb og så til nu, er der virkelig sket noget. Vi har helt klart mistet lidt fart på de lange hævninger, mens de nærmest kører stik til begge kanter. De lærte af nederlagene, og kom tilbage med ikke kun deres enorme blok - men nu også hurtigt angrebsspil.
I spidsen er nordens i mine øjne bedste hæver. Jeg vil så gerne have ham til BM, men et andet sympatisk træk hos dem er den interne loyalitet de besidder. De betaler for at spille, og committer sig overfor hinanden og ikke kun klubben.
De er værdige vindere.
Nu var der jo andre end os med til final four, og lørdag skulle vi rejse os ovenpå fredagens tætte nederlag. Falkenberg var ikke i nærheden af Nyborgs niveau fra fredagens kamp, men det behøvede de ikke. Selvom der var talt om at fredagens nederlag kun var et tilbageskridt, men ikke et tabt mesterskab, så hjalp dette ikke. Spillerne var godt spillende til tider, men modgang blev tacklet anderledes end om fredagen. Lørdag kørte serverne heller ikke, og Falkenberg kunne køre i cruise-kontrol mod sejren.

Undervejs måtte jeg forlade mine klaphænder, da dommerparret fra DK/SWE ikke stoppede en total absurd adfærd fra Falkenberg.
Falkenberg var vores mentorer i Datavolley, og kører det måske 2-3 niveauer over os. De har 5 scouts samt deres team-manager (sådan en som mig) stående bagved et bord bag banen. Reglerne er selvfølgelig at de gerne må scoute, og bænkens 4 trænere/fys må så gerne trække data ind. Det skal så ske via print eller laptop, men ingen må gå derop, snakke o.l. Men der var en løbende trafik og dialog mellem disse, som selvfølgelig ikke må være der. Spillere hentede også information undervejs og afleverede disse til bænken. Ikke en eneste gang blev de bedt om at ændre adfærd, dog blev han bedt om at forlade bænken efter dog at have afleveret papirer samt snakket om dem.
Nu kender de fleste mig jo godt nok til at det ikke går igennem uden kommentarer. Undervejs råbte jeg, jeg gestikulerede, jeg gik selv ned for at fremprovokere en handling osv. Ingen reaktion. Jeg tog det efterfølgende op med dommerteamet, og jeg tror da egentlig at den danske 1. dommer var enig i at reglerne reelt blev brudt lidt, men sagde "det gør du jo også ind imellem....".
Den svenske dommer var derimod en stor trækken på skulderen. Hvilket får mig til at sige at jeg forstår kommentarer i sin tid om at der i Sverige er regler for Falkenberg og så er der regler for de andre klubber.
Men det var sgu underligt at der kunne ses om 1 reservespiller stod 25 cm for langt mod højre af denne svenske dommer, mens at de 3 ekstra trænere ikke kunne ses (det var kun 3 af de 5 scouts der brød reglerne). Det fik mig til at konstatere at han nok ikke har set noget som ikke plejer at ske!!

Søndag skulle vi så møde Gentofte, der ligesom os havde fået 2 nederlag mod de andre. Vi skulle spille om bronzen, eller om at undgå sidstepladsen. Reelt blev det en bedre kamp end jeg havde forventet. Gentofte havde trukket Christian Pedersen ifht startopstilling tidligere, og vi spillede uden Peter Jensen, Flemming Olufsen og Chris Kozlarek. Måske var det godt for kampen at begge hold havde nogle med som gerne ville bevise noget, for jeg tror ikke at noget ønskede sig bronzen i særlig grad. Vi vandt en sikker 3-0 sejr, og dermed kunne begge hold også komme tidligt hjem. Desværre inden finalen, hvor Nyborg trods problemer undervejs tog sejren i 5. sæt med 15-10. Det efter en kamp hvor alle sæt indtil da gik i "overtid".

Hjemme igen & fokus på forbedring

Nu skal der i første omgang lige fejres en pokalfinale triumf. Men herefter skal holdet gerne forbedre dele af spillet frem mod slutspillet. Hvis kampene mod Middelfart & Gentofte vindes, så er det med 99 % sikkerhed en førsteplads og dermed en på papirer lettere vej til finalen. Sidste sæsons exit i semifinalerne, betyder også at vi alle er en smule mere opsatte på at gå hele vejen.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hi, just wаntеd to tell you, I loved thiѕ article.

Ӏt was inspiring. Кeep on рostіng!


Here is my ѕite :: three unlock iphone