08 oktober 2012

Forventninger til 2012/13

I lørdags tyvstartede ligaen med herrernes opgør mellem Gentofte og Spentrup. En kamp som gav en pointmæssig kneben 3-0 sejr til Gentofte. Vi har i år en turnering med kun 9 mandskaber efter DK U21 blev trukket i sidste måned. Det betyder 16 kampe inden slutspillet, som i år også er anderledes. Nr 1 & 2 går direkte i semifinaler, mens 3-6 mødes i kvartfinaler for at finde frem til modstanderne til de 2 oversiddere.  En spændende udvikling, og forhåbentligt kan det give et løft til de som kæmper i tomrummet mellem nedrykning og medaljer.

Jeg har kigget lidt på de forskellige hold, og selvom at der er hold jeg kun har 3. hånds viden om, så vil jeg dog godt vove mig ud i en øjeblikkelig vurdering af holdenes status ifht sidste år. Jeg vil se på hvor jeg tror de vil være i relation til "medalje-kamp", "kvartfinale-hold" eller "undgå nedrykning" samt vurdere om de går styrket ind i sæsonen ifht den forgangne sæson.

Hvis vi starter fra oven - dvs slutstillingen i sidste sæson, så er Middelfart nu forsvarende mestre. Udskiftningerne er foregået både på og udenfor banen, men ellers er meget "same procedure as last year". Det spændende er vel nok at de har tilknyttet Simon Bitch og Daniel Thomsen som erstatninger for svenske Peter Jönsson og canadiske Andrew Town, samt at Jared Krause vender retur efter et år i belgiske Waregem. De udskiftninger der er foretaget på kant, center og hæverpladsen vil udelukkende fastslå Middelfart's status som en guld-kandidat, og det eneste minus er at der reelt ikke findes en decideret venstrekant på holdet. Chris Kozlarek er rykket mod Odense, og det har efterladt et tomrum. Der er ingen tvivl om at Middelfart er stærke igen i år, men vil "blot" vurdere dem på niveau med sidste sæson - men en klar medaljekandidat. På bænken har Mads Kaastrup sin første sæson som headcoach. Han har været en del af korpset man kunne se til dels EM for ungdom og european league, dog primært i relation til at scoute via datavolley.

Gentofte har været storleverandør til U20 landsholdet, og disse spillere vender også hjem igen. Nu skal de matches med de "voksne" og forhåbentlig bygge på den udvikling som er igang. Efter at have set EM-kampene er jeg ikke i tvivl om at der er masser af talent, men samtidig så er volleyligaen også vokset hurtigt i kvalitet med dygtige udenlandske spillere som betyder at flere hold har internationalt snit over sig. Gentofte har en bred trup igen i år, men præcis som tidligere skal de sige farvel i toppen. Martin Stenderup og Casper Munk tager udenlandsk, mens Martin Olesen er stoppet. Ind er kommet lillebror Olesen og Martin Bulow samt de nye unge.
Gentoftes koncept er stærkt, men de har manglet at fostre en point-sluger. Det er holdet som skal bære igennem, men ind imellem så mangler de en target-spiller. Derfor er min vurdering også at Gentofte går svækket ind i denne sæson, men samtidig er der så meget fundament i Borglunds hus at de fortsat vil være et tophold og medaljekandidat.

Marienlyst  har også skiftet en del. Jeg selv er rykket tilbage i kulissen, og har istedet koncentreret mig om at få aftaler på plads med spillere og det sportslige setup. Min første prioritet var at få 4-kløveret på plads, iform af libero + kanter samt hæver. Josh Thorpe og jeg var allerede enige inden sæsonafslutningen sidste år og de 2 danske landsholdsspillere Peter Jensen og Peter Schøler faldt også hurtigt på plads. Kasey Crider ville vi gerne forlænge med, men han valgte desværre at indstille karrieren til fordel for at træne. Ærgerligt for han var en nydelse for volley-elskere, og det er altså ikke kun i DK at store talenter stopper al for tidligt. Istedet gik vi efter en smule mere erfaring, og der passer Eric Wooldrige perfekt ind. På diagonalen valgte vi at forlænge med de 2 eksisterende, men samtidig hente ekstra tyngde ind i form af Chris Kozlarek. Han har haft sine bedste sæsoner hos os, og jeg er rigtig glad for at vi får ham ind i teamet. Jeg kender ham som dedikeret til at få det bedste ud af sig selv og sine holdkammerater, men vinder-typer har det svært i dansk idræt hvis de ikke smiler konstant og bukker pænt ;-)
Vi har en del unge på vej, og det skal ikke kun skoles i at være en del af et hold. De skal også turde afgøre kampe, turde bevæge sig derud hvor man også får tæsk. Hertil er Kozlarek og andre som ham, glimrende eksempler. Jacob Nielsen er den nye træner som skal få det til at klikke på bedste vis. Han er det tætteste på at være den træner-type som jeg gerne ville ansætte. Basalt set så er volleyball både erfaring, teori, leder-evner og menneske. Jacob mangler på erfaring, men primært på det taktiske område. Han har alle de andre egenskaber, og så brænder han enormt for projektet. De bedste resultater kommer som regel også med indsats og dedikation.
Den sidste spiller er netop hentet ind, og det er Kyle Masterson som er en center der er hentet ind fra den belgiske liga. I øvrigt tidl. holdkammerat med Jared Krause. Min vurdering er at vi nu styrker center-positionen ifht sidste år, diagonalen samt har kontinuitet på resten. Derfor så er opgaven ifht at opgradere holdet for derved at komme tæt på titlerne i år, også godt på skinner. Medaljekandidat med stort M.

Hvidovre er igang med den svære prøvelse. Sidste år opgraderede man holdet, men fik ikke udbytte i betydende grad. Nu er man gået igang uden for banen med ny træner i William Menzel og han skal så bygge mere fra bunden. Heldigvis er klubben som sådan en solid klub, og netop elite-setup er måske det som har manglet mest. Jeg tror på at Hvidovre kan trues nedefra i denne sæson, men bygger det mere på formodning end facts. Jeg tror ikke på at de kommer til at blande sig i top 3, men omvendt så er de nok stadig blandt de bedste i det efterfølgende lag. William skal nok få holdet til at blive bedre over sæsonen, ligesom at jeg tror på at Hvidovres projekt er langtidsholdbart.

Spentrup vandt liga kvalifikationen, og er vel også det hold som kommer bedst fra sammenligning med sidste års niveau. Nikalaj Haun & Morten Gregersen er klare opgraderinger i start-opstillingen, og selvom at holdet stadig mangler meget i at nå helt op til top 3, så er semifinalerne indenfor rækkevidde. Spentrups store problem er nok fortsat niveau-forskellen fra A-side til B-side, samt at de bedste er med på lånt tid. Niels Knudsen holder fortsat niveau, ligesom Thomas Back har en del rutine på liga-niveau. Men et spændende mandskab som kan spille med de bedste, når alle tager med til kamp og rammer dagen. Med Haun på hæverpladsen så er de også kommet et kæmpe skridt opad, for han har selv som reserve i MVK bevist at niveauet er til mere.

Aalborg HIK er efter et par magre år som følge af store udskiftninger, måske ved at genopfinde sig selv. Aalborg kan udvikle spillere men har lidt under at spillerne forlader dem igen og ser man rundt om i landet - så er der mange med et HIK stempel i nakken. Der er ingen tvivl om at hjemmebanen er god, og med få kampe i grundspillet, så kan Aalborg godt overraske en del hold i stadionhallen. Med flere i truppen, rutine på bænken (Thomas??) samt en smule tilgang så er der måske en overraskelse i vente fra Aalborg..... Det mest realistiske er dog at de siger farvel i kvartfinalen.

Holte havde en skidt sæson efter min mening. Flere udenlandske spillere og et solidt mandskab, men for få point. Måske var de for urutinerede, for talentet er til stede. Derfor kan man også godt have forhåbninger til en opgradering både i form af spil og resultat. Simon Gade er kommet til fra Ørkelljunga, ligesom U20 har måtte returnere spillere til dette hold (Thomas Kainamura, Kristoffer Abell). Fra naboer er også kommet nogle til, og det efterlader indtrykket af en trup der kan vokse sig til noget. Minus er at Søren Søgaard ikke hjælper til på banen mere. Men jeg tror på at Holte kan tillade sig at drømme om 4-pladsen, og dermed er en konkurrent til HVK og Spentrup. Jeg tror dog mest på de andre.

KSV klarede skærene, men fik sig også nogle ridser. Holdet har egentlig haft gode individuelle kvaliteter, men har sjældent fået skrabet nok point til sig. Mit kendskab til holdet i år, er at Mini skal være træner samt at der har været nogle udenlandske spillere forbi. Jeg tror dog ikke på at KSV flytter sig fra nedryknings-pladserne uden væsentlig tilgang, og derfor vil jeg afvente yderligere til vi ser hvad de har.

Amager er i ligaen med herreholdet, og den måde de kom hertil er vel også den måde de vil starte ud på. Amager var vel det bedste hold under eliten, men også det hold som kunne stille med flest forskellige start-opstillinger. Volleyball er vist ikke top-prioriteret, og derfor tror jeg også at det primært vil være Danske Spil der vil få problemer med dem i år. At odds-fastsætte dette hold kræver vist en indsigt i flere ting ;-)

Så alt i alt forestiller jeg mig en sæson tæt på sidste sæson. Men hvor vi (Marienlyst) forhåbentligt vil komme tættere på DM-titlen, og måske også tæt på pokal samt NCC. I NCC er der dog også hold med klare opgraderinger (feks svenske Falkenberg & Ørkelljunga samt norske Førde & Nyborg).

Men snart går det løs - vi ses i hallerne....

17 kommentarer:

Anonym sagde ...

Amager har stærke forbindelser til Danske Spil, så det bliver bestemt ikke noget problem at odds-sætte kampene.

Anonym sagde ...

Mine forventninger til Dansk volley i år.

i år er jo det sidste år inden em, ergo troede jeg der ville ske en smule..
jeg havde håbet at man kunne tage sig sammen og lave en ordenlig volleynet.dk side en ordenlig volleyliga.dk side som passede og var opdateret. jeg mener det er mere end pinligt at vi har en 80'er lignende side som man ikke kan finde rundt i fordi den er så dårlig opdateret.

volleynet.dk havde jeg håbet ville kunne komme med flere informationer om spillere og hvilke spillere der tog til udlandet. det er sgu ret nemt de har trods alt en fuldtidsansat til kommunikation for em, som har skrevet om spillere der skifter til udlandet. det eneste volleynet skulle supplerer med er spillere som kommer til ligaen eller skifter indbydes. det er pinligt at man efter 1 kamp stadig ikke kan se alle hold på volleyball.dk hjemmeside. endnu mere latterligt er at volleyball i danmark har 3 forskellige hjemmesider hvor man skal se ting på volleynet, volleyball og volleyliga. dk please volleyforbund gør nu noget smart!!!

til sidst, hvor er det pinligt at man bliver nød til at trække u21 landsholdet en uge inden første runde. ikke mindst fordi det er forbundets hold som alle u21 spillere burde ville gøre meget for at spille på men åbenbart ikke gider og at de tager pladsen fra et andet hold som nu skal spille 1 div.

Jeg håberjeg når at opleve bare én god ændring eller ét godt tiltag fra det danske volleyforbund inden sæsonen er over....


så hjælp dog dansk volley lidt...

så mine forventninger/forhåbninger er at forbundet tager sig sammen og gør noget ved den sport vi alle kan lide.

Martin

Mikkel Hauge - Headcoach Marienlyst Volley's eliteherrer sagde ...

Mht u21 så har jeg også nogle holdninger der, men dem holder jeg internt med de relevante.
Men lad os da bare slå fast at forløbet ikke kun er uheldigt, men vidner om at der er forskellige dagsordener i spil. Desværre handler det ikke altid om at gøre hvad der er rigtigt og bedst. Jeg vil så gerne sige at jeg ikke mener at nogle klubber har ageret forkert her!!!

Ifht vores platform udadtil så er jeg enig i at meget kan forbedres, men igen så er det spørgsmålet om hvad og hvor det skal komme fra. Vi er alle interessenter, men mangler en førerhund

Mikkel Hauge - Headcoach Marienlyst Volley's eliteherrer sagde ...

Amager kan måske dele lidt ud af den viden fra danske spil. Jeg selv kunne godt bruge lidt ekstra viden omkring floorball og lignende - nu må vi jo ikke spille på os selv :-)

Anonym sagde ...

Hey

Lige en kommentar til Martins udbrud vedr. volleynet mv.

Jeg er fuldstændig enig, med al respekt omkring de involverede i volleynet(startede vist op som et frivilligt engagemnet). Men som et blikfang ud af til, så duer den ikke.

Jeg føler lidt tiden er inde til at enten DVBF tager over skaber en ny platform, eller samler det. Enten ved egne hænder, eller økonomisk støtte til nogle, som kunne gøre det mere professionelt.
Der er nyheder nok af tage af i den danske volleyball verden, især hvor EM nærmer sig.

Morten Pihl gør det lidt(meget, desværre kun damer) på Holte Volley, mht. interview, føromtale og resume af kampe. Kunne det nu blive samlet på en fælles volleyball side, som var facaden ud af til. En hjemmeside som volleydanmark benyttede, men også ALMINDELIGE PERSONER.

Jeg ved godt at Ekstrabladet, TV2 sport osv. har flere ressourcer at gøre med, men vi skal jo ikke ud og opfinde den dybe tallerken igen. Der skal informeres om kampe både før og efter, spillerprofiler, klubskifter, personerne bag klubberne, målsætninger, livescore, dækning af kampe.... Lidt a la www.hbold.dk, som jeg synes er en dejlig platform, dog med henblik på håndbold.

Hvem skulle styre siden. Forbund, klubberne, enkelte personer?
Ovenstående ja, mange klubber laver kampreferater i forvejen, så disse kunne ligeså godt uploades på denne side, samt holdsiderne på volleyball.dk gøre jo også af klubberne i forvejen. Så er vi lidt hen af vejen.
Stort set er der dog nok brug for en eller to næsten fastansatte til vedligeholdelse af hjemmeside, men også opsøgende journalistik blandt klubberne.

Der kræves en del hænder i starten, men når det kører, så tror jeg også på det.

Men Forbundet skal ud af busken og i gang. Som Martin også nævner, så føler man lidt vi halter 20 år efter alle andre sportsgrene.


PS. Mht. referater af kampe mv.
Så bør nogle klubber også få hovedet ud af r.... og begynde at skrive disse.

Hvidovre skriver intet om kampen imod Marienlyst, sidste år skrev de kun referater, når de vandt en kamp:)
Marienlyst skriver intet om kampen imod Middelfart
Holte skriver intet om de to kampe, som de har spillet.

Forbundet skriver næsten ikke noget om kampene.

Og nej det hjælper ikke at skrive referat 14 dage efter.... Få nogle spillere til at skrive noget, hvis det virker uoverskueligt.

Lige lidt aggressioner, håber det giver mening.

/Winther

Anonym sagde ...

Enig - også selvom at pilen peger mod os selv.
Vi er slet ikke gode nok hos os til dette, og de mange undskyldninger omkring prioritering af tid, ressourcer osv kunne jeg godt komme med.... men deu holder ikke.

For sandheden er at volleyligaen i den grad slet ikke profileres godt nok.

Jeg er sikker på at viljen er tilstede i klubberne, men der skal være en koordinerende enhed som sikrer optakt, livescore, referat, lbd nyt fra klubben.

Jeg så gerne at volleyliga.dk blev et samlingssted for dette og underlagt DVBF. Det er deres turnering og klubberne betaler for driften. Hvis der var en koordinering ville det måske også blive lettere i klubberne at få lavet en simpel plan med at få det indsat.

Så enig - det er ikke godt nok som det er nu.

Mikkel

Anonym sagde ...

Hej Winther
Vi skrev skam om vores første kamp mod jer, så det du skriver passer ikke.
mvh simon, holte herrer

Anonym sagde ...

hej simon

kan kun finde 6 nyheder fra oktober måned på holtevolley, og de omhandler damerne :(

beklager selvfølgelig, hvis nyhederne forefindes, så er det bare mig der er en dør :)

mvh. winther

Anonym sagde ...

Vi bruger facebook ;) mvh simon

Anonym sagde ...

Simon du bekræfter mine tanker om den uigennemsigtighed der er på volley relateret nyheder. Det er fuldstændig umuligt at fine nogen form for logik i den måde referater, nyheder og resultater bliver offentliggjort. Det er efter min mening fuldstændig til grin at selv volleyspillere ikke kan finde stederne, hvor informationerne er. Jeg er ret sikker på hvis vi i volleyverden ikke ved hvor de er er der med sikkerhed heller ikke andre.

det er fint at klubber har en facebook side, hjemmeside eller lignede men for mig er disse sider irrelevante så længe de informationer ikke bliver samlet et sted. man gider ikke søge efter alle informationer på 100 forskellige hjemmesider for at finde en spændende historie men man vil gerne vælge den historie man syntes er spændende på en central hjemmeside og derefter gå ind på det respektives hold hjemmeside, facebook eller twitter.

det vi gør nu er at underminere det arbejde nogen klubber (måske alle ved det ikke for ved ikk hvor jeg skal finde den information) lave i forhold til referater, nye spillere, ny hovedsponsor, spillere afgang eller lignede.

et meget godt eksempel på manglede information kan man finde ved den overstået Europa cup runde, hvor vi har indtil flere dansker med hvorfor står der ingen steder, hvordan det er gået dem? det er nemt, få spillerene selv til at skrive to linier om resultatet, de er trods alt professionel, så tror gerne de vil bruge 2 minutter til at skrive det.

Far er ikke sur men konstant skuffet.


Martin

Anonym sagde ...

Hej martin.
Det var jeg næsten sikker på at du ville skrive efter min kommentar.

Jeg tror nu nok forbundet er klar over de u-samlede informationer. Det handler om ressourcer, ligesom det gør i klubberne. De er ved at lave et nyt volleyball.dk, lad os håbe det bliver anvendeligt i forhold til de her ting.
Ellers tror jeg det hele kan samles på facebook. Det er nemt, og det kan drive sig selv. Der kan folk selv vælge hvilke sider de vil abonnere på - og debattere direkte. Jeg savner f.eks. en Volleyliga side der.
mvh simon

Anonym sagde ...

Enig om det handler om ressourcer, men vi kan begge blive enig om at det ikke er et nyt problem dansk volleyball står overfor.

Facebook er efter min mening ikke den rigtige vej at gå, i første omgang. jeg mener at facebook er et godt supplement til en hjemmeside, hvor man kan få lidt diskussion og lidt kommentar, men problemet med facebook er at det meget hurtigt bliver useriøst og internt. facebook gør også at det bliver et meget lillet samfund man skaber, da ikke alle gider like alt der findes på facebook for at få information, mig eksempelvis og derfor ikke kommer til at kigge på den respektive side.

så facebook er en god ide til et supplement til en "rigtig" hjemmeside, hvor klubber kan, eller skal, indberette, hvad de har på deres hjemmesider.

Martin

Anonym sagde ...

Hvornår kommer dit lovede indlæg om "Det næste indlæg er omkring de valg der er foretaget fra Marienlyst op til denne sæson - min situation og hvorfor" som citeret ordret fra foregående indlæg.

Er du i øvrigt blevet klogere mht. "Danmark u20(21)"?

Anonym sagde ...

In case you are on a limiteF spenFing buFget as quite a Few new web site homeowners are, you must establish your marketing technique making use oF a number oF the cost-Free or inexpensive promotional tool[url=http://www.maggiesotterodresses2013.com/]maggie sottero dresses[/url]
While making use oF more costly aFvertising applications may well oFFer a lot more publicity, your original system shoulF really emphasis on creating a plan that can make your web site visible. Once you start builF a Fatabase oF customers anF earning some cash you'll be able to use some oF the more expensive aFvertising applications..
EmbosseF Factors are great For your personal logos anF slogan[url=http://www.maggiesotterodresses2013.com/]maggie sottero wedding dresses 2013[/url]
You can use embossing in these components [url=http://www.maggiesotterodresses2013.com/]maggie sottero dresses[/url]
make them stick out insiFe your Fangle tag. This impact may cost a little bit aFFitional, nonetheless it will give your personalizeF Fangle tags some more impression that neeFs to be price it..

Anonym sagde ...

This is the peгfеct blog for anybody who ωould like to fіnd оut about this topic.
You rеalize so muсh its almost hard tο argue with уou (not that I actually wіll nеed to…HaHa).
You сertainly рut a new spіn on a ѕubјect that's been written about for years. Wonderful stuff, just wonderful!

Here is my web-site - unlock apple iphone

Anonym sagde ...

Wow that was odd. I just wrote an extremely long comment
but after I clicked submit my comment didn't appear. Grrrr... well I'm not writing all that over again.
Anyhow, just wanted to say excellent blog!

my homepage; paydayloanshut1a.com

Anonym sagde ...

As a matter of fact, melatonin is a chemical your body naturally produces to help you sleep at night and it cues your body when it's time to start relaxing. They are erroneously told by their doctors that this is impossible without the help of in vitro fertilization.
http://www.pregnancyhelper.in