23 juli 2012

Hold din kæft eller hvad?

I dette indlæg kommer jeg rundt om 3 emner: Kritikhåndtering i dansk volley, landshold de unge vs de gamle samt vore forberedelser i BM til den kommende sæson.

Kritikhåndtering

Facebook er en sjov størrelse. Jeg nyder at "snage" i andres liv, og får ofte inspiration til aktiviteter o.l. når jeg ser hvad andre gør. Jeg forstår ikke at man fortæller helt ned i "jeg skal på toilet-niveau", men kan til gengæld godt forstå at man stolt viser andre ting frem. Ind imellem så opstår også diskussioner som er spændende at følge, og sådan en er reelt baggrunden for første emne i mit sommerindlæg.

Det er hverken første eller sidste gang i dansk volley at nogen er uenig i beslutninger som dem ved magten beslutter. Men det sjove er at kritik ofte mødes med den samme holdning. Kritikere karikeres som forsmåede og latterliggøres i metode. Jeg mødte det første gang i sin tid med kritik af TSG og deres rolle i forskelsbehandling. Her blev latterliggørelsen af en senere meget berettiget kritik taget helt op på et fælles volley-klub møde, hvor man fra ledelsen side brugte 10 minutter på at udpensle synderen som var gået "bagom og direkte i bloggen".

Kritikere af processer og beslutninger mødes ofte med den samme løsning også. Man kan jo bare melde sig under fanerne og være med hvor beslutninger træffes. Jamen er det ikke netop problemet at vi ikke ønsker at deltage pga processen omkring mange af beslutningerne, for derved ikke at legitimere de elementer som er enten på kant af normal demokratisk proces eller tæt på.

Jeg forstår alle kritikpunkter som igennem tiden er løbet ind. Jeg har været i volleyball igennem snart 25 år, og de seneste 10 år været meget tæt på toppen af beslutningsprocessen. Jeg er ikke i tvivl om at langt de fleste beslutninger, som feks den med at satse på herrerne, tåler dagens lys. Men jeg forstår ikke den facon hvorpå man møder kritikere på.

Reelt kan man vel vælge at betragte kritikerne som vælgere eller folket, og DVBF som de folkevalgte. De eneste steder hvor kritik mødes med samme attitude er som oftest i ikke-demokratier, og det er måske der at problemet er. Man mangler respekten for hvad man er, hvorfor man er det og hvordan man er det.

Landsholdet - de gamle & de unge

Første og fremmest vil jeg fremhæve det engagement som både spillere og trænere fremviste i perioden før og under European League. Netop dette viser hvad den rette motivation kan gøre for et mandskab. De havde et konkret mål og med en god organisering kunne de også nå langt. Det bliver rigtig spændende at se hvordan det kommer til at gå i det kommende år forud for EM.

Et lille kritikpunkt er at vi slet ikke fik set andre end de samme 8 spillere undervejs. Måske var det resultatet i det første stævne, men jeg kunne godt have ønsket at man også havde afprøvet lidt flere spillere undervejs. Man kan vel godt sammenligne landsholdets deltagelse i EL i år med vi andres deltagelse i opvarmningsstævner, og efter 10 år som elitetræner så kender jeg til at gøre truppen større eller mindre. European league var en super ting for startformationen, men den gjorde også truppen mindre ifht startformation.

Netop nu er de sidste forberedelser gået igang for vores U20 hold. Og jeg har faktisk ret store forventninger til dette hold. Jeg tror på at de har den rette balance, og skulle man ærgre sig lidt så er det at de store profiler feks dækker samme plads (Sigurd & Peter T) eller at ingen af U20 spillerne fik afprøvet sig på de gamles landshold.

For der mangler måske lige den der spiller som kan skabe ro, når tingene ikke helt virker. Hvis vi sammenligner de to landshold, så har vi en årsag til succesen pga den "trekant" som Mads Ditlevsen, Kristian Knudsen & Axel Jacobsen danner. Ikke for at forklejne de andres indsats, men man kan tydeligt både se og fornemme betydningen af disse 3 i alle spillets facetter. Mads skaber masser af point, Axel er spilopbyggeren samt den offensive leder og Kristian Knudsen stabilisatoren der kan skrue op og ned i enten retorik, fremtoning eller reelt spil.

På det unge hold er Trolle og Sigurd begge i stand til at tage Mads' rolle, mens det naturligt nok er sværere at fremelske rutine som også er en naturlig del af Kristians rolle. Men mest af alt så savner jeg det klare valg på hæverpladsen. Personligt var jeg helt klart mere til den tekniske og mere ledende hæver, og så måtte man kompensere på den svagere blok. Men vi har set før at den fysiske hæver har været valgt. Jeg må dog også indrømme at der kan være sket meget siden jeg sidst har set drengene i aktion.

Marienlyst i den kommende sæson

Vi er i fuld gang med forberedelsen til den kommende sæson, hvor måler er at genvinde pokaltitlen, det nordiske mesterskab samt få mesterskabet retur fra udlån.
Den første periode ovenpå sidste sæson, blev brugt til at kigge på hvor der skal sættes ind og hvilke ting der skal ændres. Denne reflektion førte til den første beslutning, som var at konkurrencen havde været for stor på kanten og for lille på diagonalen. Derfor vil man også opleve et BM-hold der er anderledes fra start af. Indtil videre er Rasmus Breuning og Josh Thorpe klar på kanten, ligesom vi forventer at have Peter Jensen klar snart. På diagonalen er Sigurd Varming hentet fast ind sammen med Chris Kozlarek der er returneret fra Middelfart. Chris er en rigtig ambitiøs træningsspiller, som i mine tidligere år har gået forrest i præstation til træning. Ingen tvivl om at han indimellem har attitude-problemer, men de svagheder er han klar over og villig til at arbejde på at forbedre. De volleyball-mæssige kvaliteter er i top, og han er 100 % committet til at forsøge at viderebringe viden til Sigurd også. Oveni i dette, så forventer vi også at få Lars Ivar tilbage, hvilket gør at der kommer masser af konkurrence på pladsen. Dette gør vi også i forventning om at der skal føres lidt kantevner over på især Sigurd, som slet ikke er færdig med at udvikle sig som spiller. Hans problem er at han mangler en del generelle volleyevner, som måske også bedst udvikles ved at spille lidt mere rundt omkring på banen og deltage mere i spillet.
På centeren har vi lidt mere i vente, men er allerede klar med fremtidens spillere. Jakob Andersen har forlænget efter en sæson hvor han så banen endnu mere. Rasmus Rask er også på plads, og vi forventer at disse 2 vil bide skeer med vore 2 startere. Jeg forventer at Flemming Olufsen bliver den ene, men hvem den anden bliver er endnu ikke afklaret.
På hæverfronten så arbejder vi stadig i flere retninger. Kasey Crider har fortalt at han gerne kommer tilbage, men allerhelst vil han videre til en større liga. Dette er forventeligt, og pga de store præstationer der kom i sidste sæson så har interessen for ham også været enorm. Godt for ham, og på sin vis også for os, for allerede nu har førende universiteters hævere henvendt sig til os fordi det er rygtedes at vi er et godt sted at starte ud. På den anden side ville jeg gerne have en mere langsigtet løsning på pladsen, men det ser vi indenfor de næste uger.

Ingen kommentarer: