30 maj 2012

Volley-tanker

Volleyball har sine egne årstider, og overgangen mellem forår og sommer er som oftest også der hvor der er lidt tid til at reflektere over tingene samtidig med at blikket langsomt vendes mod eftersommerens nye sæson.
I år er egentlig ikke anderledes, men maj måned har været en turbulent periode, hvor volleyball har været skubbet langt langt væk. Jeg har altid følt mig priviligeret ved at kunne bruge så mange timer på min hobby, og det ene år har taget det andet. Nogle gange så har jeg næsten svært ved at huske hvad tiden gik med før volleyball.
Jeg føler mig langtfra færdig med volleyball, og jeg tror heller aldrig at jeg vil slippe sporten. Så dette er ikke starten på et farvel-indlæg... Mere de tanker som indtil videre er kommet igennem, og har bundfældet sig. Ikke med en rød tråd, men mere i den rækkefølge som de er kommet til mig.

Drivkraft
Jeg har været med så længe nu at jeg reelt også er ved at være en af de mere rutinerede trænere i eliten. I starten var jeg drevet af en stor trang til at opnå resultater. Der skal ikke være nogen tvivl om at jeg har et meget udpræget vinder-gen, og måske også er en ret dårlig taber (men forsøger at skjule det....). Men efter den første titel, så har jeg faktisk stræbt mere efter at skabe noget. Jeg er glad for de mange titler, men glædes endnu mere over at se en spiller man har trænet, pludselig være endnu højere oppe i volley-verdenen. Reelt tror jeg at de fleste af os trænere har det sådan. Et større energi-tilskud findes i min verden ikke, end når man ser en spiller slå sig igennem på endnu højere plan, og samtidig vide at man har været med til at hjælpe det på vej.
Jeg håber at vi kan få skabt en grobund for at den bundseriøse danske spiller kan få endnu bedre betingelser for at dyrke volleyball som voksen/familie/arbejds menneske, således at slutning af studie/ungdomslivet ikke nødvendigvis er en samtidig slutning for volleyball.
Jeg tror på at vi kan finde midlerne til dette fremadrettet, hvis vi kan få en indtægt ud af feks TV-aftaler / sponsormidler, øget tilskuere.


Landshold
Jeg har altid haft et ambivalent forhold til landsholdet. Det bliver ikke større, men samtidig kan man blive tosset i hovedet over de mange beslutninger der tages over hovedet på en.
Jeg er klubmand, og en sådan person er dannet udfra en masse værdier der bunder i et respektfuldt samarbejde. Klubber, spillere, Forbund - og alle med samme interesse. Men respekt er også at inddrage i processer, og ikke blot bestemme selv fordi "vi ved bedre". Jeg er rigtig glad for den udvikling der er sket de senere år, og derfor ser jeg også fremtiden for klub, landshold som en potentiel dynamo for volleyball herhjemme.
Jeg synes at vi har de rette folk i spidsen for holdene, men beslutningsprocessor er fortsat lukkede og dermed genstand for rygtedannelse, nepotisme-påstande o.l. Det er feks synd at ansættelsen af Sven Erik drukner lidt i kammerateri-påstande, for havde han ikke været den oplagte kandidat i en åben proces? Jeg håber at især bestyrelsen med tiden kan blive stærk nok til at skabe en kultur der støtter dette, for fra den virkelige verden ved jeg at det som oftest skaber disse tilstande, er stærke administrationer og svage bestyrelser med lidt indsigt i dagligdagen.

Jeg glæder mig enormt til at følge herrerne i European league, og er da også stolt over at se nogle af BM-spillerne være med. Jeg synes også at det er værd at se på de enorme bidrag disse spillere giver for at være med. Det er rigtig mange timer, og det viser hvilket potentiale der er rundt omkring i volley-danmark. Penge er ikke alt.....

Volley-liga
Hvor har vi brugt mange timer på dette, og hvor er vi så henne nu? Jeg tror på at vi får løftet os langsomt fra bunden, og feks KSV er vel det bedste eksempel på en klub der har taget springet fra bare at være med, og til at ville tage flere skridt frem. Resultater kan skabes hurtigt, men elitekultur kræver endnu mere, og her tror jeg på at vi flytter os - men dog kun langsomt.
Problemet er vel ret beset at vi forøger at skabe en liga på kort tid, og det kræver tid. Men vi står med Kanalsport foran en mulighed som kan give os et boost fremad. Her er så bare problemet at volleyball-produktet som sådan ikke er godt nok til dem, såfremt vi ikke får flere jævnbyrdige kampe. For jævnbyrdighed er det vigtigste i en "oddset-finansieret" TV-station. Og når top 3-4 ikke kan tabe til andre end hinanden, så giver det en udfordring. For de vil helst gerne vise top 3-4, men de mødes jo ikke så ofte.
Hos damerne er det måske nemmere, men vi skal gøre noget for ikke at tabe denne mulighed på gulvet.

Jeg tror på at 2012-13 sæsonen bliver en fantastisk sæson for volleyball i Danmark.

Vi ses derude....


Ingen kommentarer: