03 februar 2012

Ugen over dem alle

Op til pokalfinalen var der lagt ekstra pres på familien, for det var simpelthen nødvendigt at være til alle træninger. Det lyder måske ikke så svært, for det er spillerne jo også. Men når man arbejder i hele landet, og oftest er sent hjemme samtidig med at der er to småbørn i huset - ja så er det altså ikke uden omkostninger (for dem).
Baggrunden var at jeg havde svært ved at finde ud af hvordan vi skulle spille finalerne, og især hvem der skulle spille dem. Lars Ivar Henriksen var kommet hurtigere tilbage fra en knæskade, og sprang reelt ind i træningen med fuld kraft ca 10 dage før finalen. Det samme gjorde Peter Jensen også. Det gjorde at vi fik en mulighed mere på diagonalen (Steen & Sigurd værende de to andre), samt en mulighed mere på kanten. Det sidste var især en taktisk mulighed idet at Peter måske er den bedste danske modtagende kant. Han leverer fantastiske tal i modtagning og forsvar uanset modstand i serven, og kan derfor om nogen bruges hvis modtagningen halter.

Vi bruger hele ugen inkl. fredag og lørdag, og jeg er stadig i enorm tvivl om hvordan Gentofte skal overvindes. Min forventning var at vi skulle overvinde et servepres, en loaded kantblok og så samtidig stoppe et centerpres så vi kunne få lettere ved at loade egen blok.
Spillerne får beskeden om at Brett & Steen er valgt, hvilket måske også var det konservative kort at spille. De havde begge spillet utrolig godt i de andres fravær, og troen på at Lars & Steen kunne klare ærterne sendte også Sigurd på tribunen og Rasmus Breuning blandt de 13 i stedet.

Vi kommer godt ud af starthullerne og får lagt presset de rigtige steder, og samtidig lukket ned for Gentoftes presspil over midten. Hafstein & Flemming har stor andel i det, og vi kan også se at deres spilmønstre er forstået af alle. Undervejs får vi dog problemer i modtagning ligesom at Steen også leverer samme tal uagtet at Gentofte lader ham få plads. Derfor sender vi også Peter og Lars på banen. Det viser sig hurtigt at have præcis den effekt på eget spil, at vi igen kan fokusere på at stoppe Gentofte.

Da vi nærmer os afslutningen i 4. sæt er jeg fuldstændig drænet for energi. Denne kamp betød så utrolig meget for mig, og hvor jeg andre gange har haft følelse af lettelse iblandet almindelig glæde, så var det 100 % ren glæde da Joakim smider den sidste bold ud. Jeg husker reelt mest at jeg bare er så utrolig glad og mindes den allerførste finale hvor glæden var præcis sådan. En følelse der er vigtig at holde fast i, for det er også her at motivation og vindermentalitet skal findes.

Sidste år vandt vi over et blegt Middelfart hold, som aldrig udfordrede os. Denne gang vandt vi over et Gentofte hold som tydeligt gerne ville spille bedre, men som også blev holdt nede af os. Vi fik pakket de vigtige spillere ind og vi spillede mere end nogensinde som et hold hvor flere skal trække læs i både angreb og blok/forsvar. Men især Kasey Crider træder bare mere og mere frem på det her hold. Jeg fortalte ham i seneste kamp mod Spentrup at han på mange måder er holdets puls, og derfor er det også vigtigt at han leder holdet som var det en pokalfinale hver gang. En utrolig god hæver med gode lederkvaliteter i sit første prof.år. Han bliver svær at holde i flere år.

Ovenpå pokalsejren var vi meget bevidste om at der ligesom sidste år var vigtige kampe allerede torsdag igen. Nevza Nordic Club Championsship hvor der ventede en måske endnu større udfordring. Vi havde i indledende runde overvundet de forsvarende mestre og nuværende nummer 1 i Norge, Førde. Vi havde også overvundet Linkøbing VC som endnu ikke har tabt en kamp i ligaen i Sverige. Vi vandt måske ikke denne kamp, men efter 2-1 føring i sæt var finalepladsen hjemme og herefter spillede et andet hold. Men vi har haft den hårdeste vej til finalerunden, og nu ventede Nyborg der kom fra en pokalsejr i Norge over Førde. Middelfart som vi har negativ statistik mod i år efter kneben sejr og sikkert nederlag. Gentofte som vi lige havde besejret i pokalfinalen.

Vi trænede godt mandag og tirsdag, og havde så første kamp torsdag. Nyborg med det 100 % sammenspillede hold. Jeg debuterede som Marienlyst-træner mod dette hold i NCC. Der er kommet en ung center til og et par af de ældre spillere er væk, men grundstammen er ellers det samme. De har i Hordvik (beachspiller) og Takvam/ Tolleshaug 3 enormt dygtige centere. Morken som hæver og Khanevski på kanten er med til at give holdet fysik, og de dygtige boldspillere Bjelland / Siljander spiller et hurtigt angrebsspil som er svært at nå til i blokaden.
Vi startede modsat pokalen, men endte denne gang op med at Brett & Steen gjorde en vigtig figur. Publikum fik en oplevelse iform af masser af fantastiske dueller, og ingen troede nok at det kunne overgåes. Vi spillede 2½ time med fuld knald og heldigvis var vi dem som i sidste ende kunne løfte armene. Vi turde spille igennem i 5. sæt, og blev belønnet. Men jeg synes også at det er værd at bemærke at vi over hele kampen var bedst i alle rotationer pånær 2. I disse 2 tabte vi 10-12 point i sæt 2 og 4. Vi indhentede meget, men i de 2 sæt kunne vi ikke hente så store tab.
Middelfart tabte uengageret til Gentofte og derfor var der lagt op til en spændende kamp fredag aften ml værterne og Nyborg. Nyborg vandt i endnu en intens kamp, hvor Gentofte nu havde ændret på formationerne. Olesen & Napier spillede det meste af kampen, og det begyndte vi at indstille os på samtidig med at vi så Nyborg tage en sejr i endnu en tæt 5.sæts kamp.....
Vi fik en sejr over Middelfart som (næsten som sædvanligt) godt kunne mande sig op til en indsats mod os. Vi spillede lidt som om at kampen skulle overståes, og uden at være i fare for at tabe fik vi alligevel smidt 1 sæt. Det sæt som nu gjorde at vi kun ville blive mestre med en lørdagssejr over Gentofte. Alle andre muligheder spillede sejren over til enten Gentofte eller Nyborg.

Nyborg vandt overlegent over et Middelfart hold som igen var tilbage i torsdagshumøret. Med en del ændringer i formationen, så var der ret beset også tale om en kamp mellem både et motiveret og stærkt hold og et hold der mentalt var på vej hjem og i svækket tilstand.
Situationen var derfor at Nyborg levede i kampen om titlen. En sejr på 3-2 til Gentofte ville med stor sandsynlighed spille sejren over til dem, idet at boldscoren fik et boost i kampen mod Middelfart. Gentofte vidste fra start af at det skulle vinde og helst 3-1 som minimum. Vi vidste at vi skulle vinde.

Det gav en elektrisk stemning fra start af, og jeg tror også at jeg ikke tager for store ord i munden når jeg siger at de som kom, fik set den bedste kamp nogensinde mellem to danske hold. Der var simpelthen alt i denne kamp. Intensitet på allerhøjeste niveau, forsvarshandlinger der blev overgået hele tiden og små justeringer fra begge hold som gav de små ubalancer der skaber overtag. I sidste ende fik vi sejren i 5. sæt, og jeg mener inderst inde at vi fik den pga det som reelt startede hele denne fantastiske uge. To kanter til en plads og to diagonaler til en plads. Vi vinder et 5. sæt med Brett Perrine som den helt store spiller. Han kommer ind i slutningen af 4. sæt for at blive spillet varm på et tidspunkt hvor intet fungerer. Josh får en pauce og det samme gør Lars Ivar. Gentofte er oppe, men vi er allerede igang med at forberede det næste slag og har indset tabet af 4. sæt ved 16 point. I 5 sæt scorer Brett næste alene halvdelen af vores point i direkte eller indirekte spilhandlinger. Lars kommer tilbage med stor indsats og Josh får taget 50 % af banen i modtagningen.

Hvis jeg var færdig efter pokalfinalen, så var det ingenting ifht det her. Vi ville så gerne vinde den titel, og samtidig så er det bare en fornøjelse at spille mod et så ligeværdigt hold. Det er træls at tabe, men det er alt andet lige lettere når alt er gjort og modstanderen bare er bedre. Den følelse havde jeg før 5. sæt. Nu skulle vi fyre en sidste salve afsted og så se hvor det ville bringe os. Vi vandt og vi vandt i en kamp der overgik torsdagens i både kvalitet og underholdning.

Nu er hverdagen kommet, og det er næsten kun naturligt at der er kommet sne og kulde. For det er svært at holde det mentale niveau der hvor vi var. Vi er færdige med at fejre og har været på opvisningstur til vestjylland for at vise os frem for yngre spillere og ungdomsklubber. En fyldt Helle-hal med kanonstemning, viste at vi også har et lokomotivjob at gøre for at få bredden og ungdommen med. Måske kan det få endnu flere tilskuere til de store kampe i fremtiden samt få de små til at tænke drømme om at være med engang.

Tak til jer alle derude for de mange lykønskninger. Tak til Gentofte for et par finaler jeg altid vil huske. Og især tak til jer derhjemme...

7 kommentarer:

Casper sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Casper sagde ...

For dem der har lyst til en lille smag på noget af det spil der blev vist i den sidste kamp mellem Gentofte og Marienlyst, så kan man se lidt her: http://vimeo.com/36046156.

Tak til Marienlyst for nogle gode og tætte kampe. :) Jeg håber vi mødes i finalen...

Anonym sagde ...

Hej Mikkel,

og tillykke med det hele.

Jeg så lige dit link der hed "williams blog - nu kun for inviterede".
der må jeg lige nævne at det teknisk set er rigtigt, men i praksis har jeg lukket den på ubestemt tid og skriver heller ingen indlæg.

Jeg skrev typisk om tre ting, om volley, om politik og om computerspil.
Jeg har valgt at holde mig fra Volleysnak da jeg mildest talt er uenig i hvad der foregår - og jeg gider sådan set ikke bruge mere af min tid på på den andedam.
Politik er lidt tricky da jeg jo også arbejder i staten, og rent karriemæssigt nok skal passe lidt på hvad jeg siger - og slutteligt er der gaming delen hvor jeg har en masse andre outlets for den del.

Så der er ikke nogen williams volleyblog for tiden, og jeg har godtnok fået et par mails i tidens løb fra folk der gerne ville have adgang , men sandheden er at den simpelthen er lukket ;).

vi ses, og tillykke med sejrene.

mvh
William

Mikkel Hauge - Headcoach Marienlyst Volley's eliteherrer sagde ...

Tak Casper for det gode link, men især også sammenklippet der viser i billeder hvad jeg forsøgte at beskrive

William du kunne jo også bare skrive det på din blog. Jeg blev lidt nysgerrig ;-)
Men tillykke med konen der nu både arbejdsmæssig og med volley er den som eksponeres i det offentlige rum :-)

Mikkel

Anonym sagde ...

Det er hermed gjort :).

Anonym sagde ...

hov det var fra william

Anonym sagde ...

Depression is not a indication of weak point. It's a standard reply to particular occasions that happen inside our life [url=http://buytramadolonlinen.com/]tramadol online[/url] that people do not like and also which usually we've simply no treating. It's only natural to obtain stressed out once in a while once the circumstance thus police warrants the idea.